Snel antwoord
Je hebt recht op een vergoeding bij een aankomstvertraging van 3 uur of meer, mits de vertraging niet door overmacht van de luchtvaartmaatschappij komt.
Verordening (EG) 261/2004
Als jouw vliegtuig een aankomstvertraging heeft gehad van 3 uur of meer, heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding op basis van de Verordening (EG) 261/2004. Dit recht vervalt wanneer de vertraging (mede) het gevolg is van buitengewone omstandigheden en overmacht van de luchtvaartmaatschappij.
In de verordening is vastgelegd op welke vergoeding je recht hebt, o.b.v. de oorzaak van de vertraging, de duur van de vertraging en de vliegafstand.
Meer over de verordening kun je hier teruglezen
Hoe claim ik mijn vertraagde vlucht?
Omdat de verordening een verdrag is tussen de luchtvaartmaatschappij en de klant, adviseren we je dit zelf op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Onze ervaring leert dat de afhandeling dan vele malen sneller gaat en betere resultaten oplevert. Een claim kun je vaak eenvoudig indienen via de website van de luchtvaartmaatschappij.
Het is daarnaast mogelijk om uw claim af te laten handelen door een derde partij, zoals EU Claim. Dit gaat doorgaans sneller door de nodige expertise. Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat u een percentage van de vergoeding dient af te staan door het bemiddelen.